HISTORIE

DANISH DESIGN SINCE 1905

Begyndelsen

Smith & Co., der senere blev forkortet til SCO, blev startet af to unge entreprenører, Ivar Smith og Robert Jacobsen, i1894 i Odense. Virksomheden startede med at sælge isenkram, men fik hurtigt interesse for salg af cykler. Derfor valgte det unge makkerpar i 1905 at starte deres egen cykelproduktion, og det var her de første SCO cykler så dagens lys. Cykelstellene blev produceret på cykelfabrikken Grand A/S, og blev herefter samlet på fabrikken hos Smith og Co. i Odense.

I 1906 var prisen for en SCO cykel 63 kr., hvor de store konkurrenter tog hele 88 kr. Smith & Co.’s strategi var nemlig at udbyde cykler til en fordelagtig pris, men samtidig at have stort fokus på cyklernes kvalitet, design og gode konstruktion. Dette var noget kunderne kunne lide, og i 1948 blev SCO cykel nummer en million produceret.

Det var dog ikke kun i Danmark, at der var efterspørgsel på de flotte SCO cykler. Også udlandet begyndte at vise interesse for cyklerne. I 1947 fik Smith & Co. en helt speciel ordre fra Indien, der ønskede at få produceret de såkaldte ”Rickshaws”, der blev brugt til at transportere folk fra a til b. Også de praktiske “Long John” cykler fra SCO var populære, da de var gode til at transportere tunge købmandsvare.

Efterhånden som SCO voksede blev også sortimentet løbende udvidet.
Hos SCO kunne man nu finde cykler til hele familien, hvor der var alt fra klassiske cykler med enkelte designs til letvægts racercykler.

TIDSLINJE

1905

3316

SMITH & CO. GRUNDLÆGGES

Isenkramfirmaet, Smith & Co., der blev grundlagt året før, påbegynder salg af importerede cykler fra deres lokaler på Klingenberg i et gammelt munkekloster.

1935 - 1942

3418

SUCCESSEN VOKSER

I forlængelse af de stærke og smukke ”arbejdscykler”, lancerede SCO fra midten af trediverne til starten af fyrrene en række karakteristisk designede, flotte og funktionelle cykler.

1943

3421

”LONG JOHN” RAMMER MARKEDET

Udviklingen fuldendes da ”Long John” rammer markedet i 1943, en cykel man stadig møder på gader og stræder i dagens Danmark. ”Long John” spillede i øvrigt en mindeværdig rolle i den danske klassiker ”Busters verden”.

1974

3418

SCO LANDER STOR ORDRE FRA INDIEN

Endnu en klassiker fra SCO fødes. Cyklen ”Rickshaw” ruller ud, og ruller videre den dag i dag i en lang række asiatiske storbyer; plus et par danske.

2016 - 2019

3426

SCO ER TILBAGE I SADLEN

En helt ny serie retro cykler introduceres for danskerne, ved siden af det øvrige sortiment, samt genintroduceres Verdensmestercyklen med stolthed. I øvrigt introduceres en ny linje af mountainbikes, bycykler og racere.

SCO i dag

Siden brandets start i 1905, har der været fokus på at udbyde kvalitetscykler til gode priser, hvilket også er tilfældet i dag. Derudover bliver der lagt et stort arbejde i at udvikle de rigtige designs, der kombinerer SCO’s fantastiske historie med trends. Sortimentet består i dag af både klassiske og moderne cykler, men også special-editions såsom cykler i et retro design, der er gengivelser af de helt gamle SCO-modeller. Alle komponenter er specielt udvalgt til hver cykel, så de sikrer den bedste oplevelse på cyklen.

Ikke kun SCO sortimentet er fornyet, men også SCO’s logo har været på en længere rejse. Det nye SCO logo er inspireret af det gamle og originale logo, der forestiller en smuk lilje. Det originale logo har fået et moderne touch, og den nye, minimalistiske lilje pryder i dag SCO’s cykler.

Catalog Catalog
Click outside to hide the comparison bar
SAMMENLIGN